لوگوی ارزان
همانطور که در مقالات قبلی اشاره شد لوگو شناسنامه کسب و کار ماست . در مورد اهمیت لوگو به تفصیل صحبت کردیم . همه ما به این نتیجه رسیدیم که برای باقی ماندن در میدان رقابت ناگزیر هستیم که به صورت بصری خود را در ذهن و خاطر مخاطبان مان ماندگار کنیم . لوگوی ارزان
اما بعضی از ما سعی میکنیم که برای رسیدن به نتیجه مورد نظرمان هزینه ای پرداخت نکنیم . و یا کمترین هزینه را متقبل شویم . که معمولا باعث میشود از هدف اصلی دور شویم . و حتی ممکن است باعث شویم خسارت های سنگینی به تجارت مان وارد بشود . در چنین مواقعی سوالی که برای اکثر ما پیش می آید این است که به لحاظ قیمتی کدام لوگو مناسب تر است ؟ یک لوگوی رایگان ؟ یک لوگوی ارزان ؟ و یا لوگوئی گرانقیمت ؟
به طور معمول رابطه مستقیمی بین پرداخت پول زیاد و رسیدن به لوگوئی همه چیز تمام وجود ندارد . به عبارت دیگر این جمله که هر چی پول بدی همونقدر آش میخوری در این مورد به طور کامل مصداق ندارد . با این وجود این موضوع نیاز به تحلیل بیشتری دارد .
لوگوی رایگان
اصولا چیزی به نام لوگوی رایگان وجود خارجی ندارد . تمام آن چیزی که در اینترنت تحت این عنوان تبلیغ میشود صرفا یک نشانه است . و از هر جهت فاقد خصوصیات و ویژگی های برند شدن می باشد . خروجی این برنامه ها و سایت ها صرفا یه شکل ناپخته و کلی به همراه عنوان مد نظر ماست . بنابر این نمیشود توقعی از این لوگو ها داشت .لذا اساسا هویت و فلسفه تجارتمان در این نوع لوگو نمودی ندارد .
اگر کمترین ارزشی برای تجارتمان قائل هستیم اصلا نبایستی به سمت این نوع لوگو ها برویم . چون قطعا هویت بصری کسب و کارمان در نزد مشتریان با خدشه بزرگی مواجه میشود . حتی اگر خودمان مداد به دست بگیریم و ایده های تجربی و شخصی خودمان را بر روی کاغذ رسم کنیم و از بین آنها لوگوئی برای خودمان طراحی کنیم بهتر از این است که به این سایت ها و اپلیکیشن ها مراجعه کنیم . هر چند لوگوی سلیقه ای نیز غالبا طرحی ناشیانه و غیر حرفه ای از آب بیرون میاید . و شاید باز هم در برند سازی دچار شکست شویم . اما نمونه های بسیار موفقی نیز در این زمینه وجود دارد . به طور نمونه لوگوی کوکاکولا که زائیده ذهن خلاق بنیانگذار آن است .
جی-ام-اس
لوگوی گرانقیمت
تجربه ثابت کرده پرداخت پول زیاد برای طراحی لوگو همیشه جوابگو نیست . کمپانی های زیادی در دنیا برای رقابت و پیشی گرفتن از رقبایشان اقدام به تقبل هزینه های سنگین در این زمینه کرده اند . اما بعضا نتیجه نهایی کمتر از حد توقع بوده است . هزینه کرد مناسب اولین گام مناسب برای سفارش لوگوئی قدرتمند است ولی همه آن نیست . مقبولیت یک لوگو در بین مخاطبان بستگی به عوامل گوناگونی دارد . و البته نکته حائز اهمیت این است که یک لوگوی گران قیمت ممکن است رقابت را به لوگوئی با قیمتی خیلی پائین تر واگذار کند .
بیچ
لوگوی ارزان
بایستی توجه داشت که هر چیزی بهای خودش را دارد . موسسات و تجارت خانه ها بایستی بپذیرند که هویت بصری و برند سازی مرحله ای حساس و حیاتی برای کسب و کارشان است . در صورت هزینه کرد صحیح و اصولی برای این مهم ، موفقیت و رشد کسب و کار تضمین می شود . با این وجود مقدار هزینه برای چنین مواردی بایستی معقول و به صرفه باشد . صاحبان مشاغل باید به دور از شتابزدگی و احساسات ، هزینه ای عقلانی و البته در خور برای این منظور لحاظ کنند . در بازار رقابت کنونی میتوان با کمی بردباری و جستجو با قیمتی مناسب طرح مورد نظر خودمان را به طراحان حرفه ای سفارش بدهیم . برای تشخیص یک طراح حرفه ای از آماتور بهترین راه درخواست رزومه و رویت نمونه کار های طراح است .
گرانترین لوگوهای تاریخ
لوگوی بریتیش پترول
لوگوی شرکت بریتیش پترول با هزینه 4،800،000 دلار طراحی شده است .
لوگوی بی بی سی
هزینه طراحی لوگوی بی بی سی 1،800،000 دلار بوده است .
لوگوی پپسی
لوگوی پپسی مبلغ 1،000،000 دلار برای این کمپانی خرج برداشته است .
لوگوی المپیک
آرم المپیک با هزینه 625،000 دلار طراحی شده است .
لوگوی نکست
لوگوی نکست در ازای مبلغ 100،000 دلار طراحی شده است .
ارزانترین لوگوهای تاریخ
لوگوی نایک
لوگوی نایک توسط یک گرافیست حرفه ای در مقابل تنها 35 دلار طراحی شد .
لوگوی توئیتر
لوگوی توئیتر نیز در ازای پرداخت مبلغی ناچیز یعنی فقط 15 دلار طراحی شد .
لوگوی اپل
این لوگو توسط یکی از بنیانگذاران آن طراحی شد . بنابر این هزینه ای برای شرکت نداشت .
لوگوی گوگل
لوگوی گوگل نیز بدون پرداخت هزینه و توسط بنیانگذاران آن طراحی شد .
لوگوی کوکا کولا
همچنین لوگوی کوکا کولا هم حاصل ذوق و استعداد صاحب اصلی آن میباشد .
پس میتوان نتیجه گرفت که برای یک لوگوی قوی و ماندگار حتما نیازی به پرداخت مبالغ هنگفت نیست . تنها بایستی توجه نمود که این کار توسط یک متخصص باسابقه انجام گیرد . لذا توجه به نمونه کارهای قبلی و سفارشات انجام شده مشتریان به ما برای یافتن طراح مناسب کمک زیادی خواهد نمود .