لوگو و پرسش های پیش از طراحی
وقتی که تصمیم به طراحی لوگو برای خود می گیریم با مجموعه ای از ابهامات رو به رو هستیم . این ابهامات زمانی پیچیده تر می شود که مأمور به طراحی لوگو برای سازمانی می گردیم که تا کنون شناختی از آن نداشتیم . یک طراح قبل از اجرای پروژه بایستی تحقیقات وسیعی بر روی سازمان و بازاری که سازمان با آن در ارتباط است انجام دهد . در واقع لوگو و پرسش های پیش از طراحی به منزله شکل گیری دیدگاهی جامع از وضعیت سازمان جهت حسن اجرای پروژه می باشد . لذا در این وهله طراح بایستی لیستی از اهم پرسش های کلیدی تهیه کرده و در اختیار سازمان قرار دهد . هر چه پاسخ های سازمان واقع بینانه و عینی تر باشد راه برای مرتب سازی آنها هموارتر خواهد بود .
طراح متعهد است زمان خاصی را برای درک و آنالیز داده ها اختصاص داده تا به جمع بندی مناسبی برسد . در ادامه لیستی از سوالات عمومی ارائه شده است .
نام سازمانی
به طبع ، اولین فاکتور عنوان سازمان است . در اغلب لوگو ها المان اصلی عنوان سازمان است . چه به صورت کامل در طرح قرار بگیرد چه اختصاری . این مؤلفه باید در صدر لیست داده های ما قرار بگیرد .
محصول و خدمات
حوزه کاری و نوع محصول و خدمات را باید مشخص کنیم . اطلاع کامل از جزئیات خدمات ارائه شده می تواند در خلق المان ها کمک شایان توجهی بکند . اگر سازمان تک محصولی باشد اهمیت این موضوع بیشتر است . چه بسا اشاره ای به آن محصول در لوگو بتواند تأثیری شگرف در مخاطبان بگذارد . شناخت کامل محصولات برا مشتری به اندازه نام سازمان هائز اهمیت است .
رنگ سازمانی
یک تجارت سازمان یافته معمولا برای خود یک رنگ یا طیف رنگ سازمانی را تعریف می کند . در مورد اهمیت رنگ ها قبلا سخن به میان آورده ایم . استفاده اصولی و منطقی از رنگ سازمانی تأثیری خوب و ماندگار از برند ما به جا می گذارد . علاوه بر آن ، حافظه مشتریان برای یادآوری دوباره ما را تقویت می کند و حس وفا داری آنان را شدت می بخشد .
شعار سازمانی
بعضی از کسب و کار ها حاوی شعاری هستند که برایشان مفهومی استراتژیک دارد . لذا تمایل دارند که این شعار در قسمتی از لوگو گنجانده شود . اگر شعار ، مختصر ، گویا و قوی باشد برای تقویت و اعتبار بخشی بیشتر به لوگو ، کمک زیادی خواهد کرد .
اهداف کوتاه مدت و بلند مدت سازمان
برای درک موجودیت یک برند بهتر است که اهداف آن را به خوبی شناسائی کنیم . در صورت نمایاندن اهداف و آرمان ها در لوگو ، طرحی قدرتمند ایجاد خواهد شد . یکی از اشتباهات بسیار رایج در این کار اشاره به اهراف کوتاه مدت و بی اعتنائی به اهداف بلند مدت است . دلیل آن نیز بازخورد سریع تر آن در بازار است . در اصول برندینگ و همینطور طراحی لوگو یکی از قوائد سخت ، کوچک نشمردن اهداف بلند مدت است . یک متخصص هیچ گاه اهداف بلند مدت را فدای اهداف کوتاه مدت نمی کند . حتی به شرط تحمل رکود و سکون مقطعی .
شناسائی بازار و مشتریان و رقبا
لازم است که ارزیابی خوبی از بازار هدف سازمان انجام شود . مخاطبین کسب و کار ما به طور دقیق شناسائی شوند . باید به طور خاص رقیبان برند را بشناسیم و ماهیت آنان را دریابیم . درک این پارامتر ها برای خلق لوگوئی معتبر مهم می باشد .
نقاط قوت و ضعف سازمان
کسب و کار ما چه پتانسیلی در خود دارد ؟ طی یک برنامه زمان بندی شده از آن چه توقعی می توان داشت ؟ بر روی کدام ویژگی ها می توان تمرکز کرد ؟ از طرفی کدام کاستی ها ممکن است در بازار به اعتبار ما لطمه بزند . کدام دلیل باعث روی گردانی عده ای از مشتریان از ما شده است ؟ پاسخ به این سوالات میتواند در ایده پردازی مفید باشد . ایجاد یک الگو ، اگر بر روی نقاط قوت پذیرفته شده استوار شود ، می تواند منجر به خلق لوگوئی قدرتمند شود .
وجه تمایز سازمان از رقبا
بایستی الگوی خود را روی مفاهیمی اختصاصی بنا کنیم . بدین منظور مبنای ما برای احراز برتری نسبت به سایرین ، ویژگی های خاصی است که مشتری ما را با آنها میشناسد . هر مقدار ، مرز بندی ما با رقبا استوار تر و متقن تر باشد ، نیل به طرحی به یاد ماندنی و خاص ، دست یافتنی تر است .
محل درج لوگو
یکی از سوالاتی که باید به آن پاسخ روشنی داده شود محل های به کار رفتن و چاپ شدن لوگو است . زیرا لازم است بدانیم که لوگو در چه اندازه هائی ، چه فضاهائی و با چه مد رنگی قرار خواهد گرفت .
رنج سنی و جنسیت غالب مشتریان
اگر آگاهی خوبی از سن و جنس مخاطبین کسب و کار داشته باشیم ، می توانیم با لحاظ کردن اصول جذب مشتری و روانشناسی بازار ، مبادرت به خلق طرحی مناسب ورزیم .
پیام تجارت
هر کسب و کاری تلاش برای رساندن مفهومی به مخاطب خود دارد . این مفهوم اگر ژرف اندیشانه و مشتری مدارانه باشد منجر به استقبال وسیعی خواهد شد . خیلی پسندیده است که این مفهوم به صورت آشکار یا پنهان ، در قالب طرح بگنجد .
افق دید سازمان
آیا در ورای احوالات روزمره ما طرح و برنامه نابی وجود دارد ؟ آیا تجارت ما استراتژی خاصی در پیش دارد که مشتریان را به آینده ما و ادامه راه امیدوار تر کند ؟ اگر بله پس چه خوب است لوگوی سازمان ما در بطن خود این مکانیسم را تبیین کند .
باز طراحی لوگو
به طور طبیعی دیده شده است که کسب و کار ها در گذر زمان متحول می شوند . لوگوها نیز به تبع آن منجر به دگرگونی هستند . همیشه هدف از باز طراحی لوگو ارتقاء کیفی است . منتها نیل به هدف همیشگی نیست و گاها نتیجه عکس می دهد . ابتدا باید دانست به چه دلیل نیاز به تغییر داریم . بررسی پارامتر های ذیل ، ضرورت اصلاحات در لوگو را بررسی می کند . در صورت قطعی شدن تصمیم مدیران به باز طراحی لوگو ، وارسی این پارامتر ها به منظور یافتن الگو های مناسب ، بسیار راه گشا خواهد بود .
نقاط قوت و ضعف لوگوی فعلی
بعد از مدتی که از طراحی لوگو گذشت مشخص خواهد شد که چه کاستی هائی دارد . در صورت پی بردن به کاستی ها ، با علم و آگاهی و نیز تجربه ای که به دست آمده در صدد رفع آن بر می آئیم . ضمنا بایستی مراقب بود نکات مثبت طرح حفظ و در صورت امکان تقویت شود .
محصولات و خدمات جدید کدامند
چنان چه پس از مدتی تنوع اقسام محصولات افزایش یافت و یا دامنه خدمات گسترش یافت چه بسا مجبور به تغییر لوگو شویم . اگر لوگو در گذر زمان نتواند کل خدمات و محصولات را پوشش دهد در این صورت ناگزیر از اصلاحات و یا حتی بازطراحی آن می شویم .
تغییر آرمان و شعار سازمانی
امکان دارد به مرور زمان بنا به دلایلی آرمان های سازمان دگرگون شود . این پدیده بیشتر به دلیل تحولات ساختاری در ارزش ها و شایستگی های اجتماعی و اقتصادی و یا حتی سیاسی جامعه رخ می دهد . گاها نیز ممکن است تغییرات داخلی در ترکیب هیئت مدیره و سیاست گذاران سازمان به چنین دگرگونی هائی دامن بزند . در نهایت این تحول می تواند منجر به تغییر شعار سازمان وبه تبع آن لوگو شود .
دگرگونی در بازار هدف و سن و جنسیت مشتریان
اگر شرایط حاکم بر بازار موجب تغییراتی در روند تولید و یا خدمات سازمان شود منجر به اصلاحاتی خواهد بود . این شرایط شاید حتی موجب شود رده سنی مخاطبان و یا جنسیت آنان دچار دگرگونی شود . در چنین شرایطی با مطالعه دقیق این شرایط لوگوئی متناسب با مشتریان جدید طراحی خواهیم کرد .
دگردیسی در میدان رقابت
اگر پس از چند سال رقبای سنتی ما میدان را رها کرده جای خود را به رقبایی جدید و متنفذ دهند شرایط بازی برای ما فرق خواهد کرد . حتی اگر رقبای سنتی ما با پوست اندازی در مدیریت خود یا تزریق سرمایه ، توان بازیابی و اوج گیری پیدا کنند باز هم دچار چالش رقابتی خواهیم شد . تجربه ثابت کرده مهم ترین برهه های پیشرفت و ترقی یک کسب و کار در کشاکش رقابت های نفس گیر رخ داده است . لذا بنا بر همین رویداد که منجر به توسعه می شود ، شاید مدیران را وادار به تصمیم برای اصلاح یا تغییر لوگو کند .
در خاتمه باید عنوان کرد که آگاهی از موضوع لوگو و پرسش های پیش از طراحی مورد التزام طراحان حرفه ای است . هر طراح لوگو باید پیش از اقدام به طراحی این موارد را مو به مو به مرحله اجرا بگذارد .