ویژگی های لوگوی خوب
لوگوها ما را احاطه کرده اند . در طرح ها و رنگ های متفاوت . هر کدام داستان و پیامی دارند . هر کدام بسته به نوع فعالیت و ساز و کار خود با گروهی از مخاطبین در ارتباط هستند . در عین حال خصیصه های آنها کاملا متفاوت از یکدیگر است . زیرا هر کدام با معیار ها و دیدگاه ها و استراتژی ها و اهداف گوناگون طراحی شده اند . حال اگر دقیقتر به آنها بنگریم همه آنها به یک اندازه دارای ارزش و اعتبار و قابلیت تأثیر گذاری نیستند . عده ای مرز های موفقیت را درنوردیده و بازار را تسخیر کرده اند و در مقابل بعضی کیلومتر ها عقبتر از سایرین در حرکتند . چه شرایطی باعث تفاوت در میزان موفقیت هر کدام شده است ؟ چه دلیلی دارد که یک لوگوی خوب ارزش یک برند را چند برابر میکند ؟ به عبارت دیگر ویژگی های یک لوگوی خوب چیست ؟
لوگو باید منحصر به فرد باشد
یکی از اهداف طراحی لوگو برای هر سازمانی این است که مشتریان با دیدن آن به یاد سازمان بیفتند . بنا بر این لوگو بایستی تک و بی نظیر باشد . لوگو نباید شبیه به سایر رقبا باشد . اگر قرار باشد مشتریان با دیدن لوگو به یاد رقبایمان بیفتند اصولا کارکرد لوگو بی اثر شده است . حتی در بدترین شرایط میتواند نتیجه عکس دهد . تبلیغ برای رقبا چیزی نیست که برای کسی خوشایند باشد . به عنوان ویژگی لوگوی خوب ، در طراحی لوگو نباید از نمادها و نشانه ها و آیکون های عمومی استفاده کرد . بلکه بایستی نهایت خلاقیت به کار گرفته شده تا طرحی بدیع به یادگار بماند .
لوگو باید انعطاف پذیر باشد
لوگو از نظر اندازه و سایز بایستی امکان قرار گیری در هر رسانه و وسایل ارتباطی را داشته باشد . از سربرگ و کارت ویزیت گرفته تا شبکه های اجتماعی . از نامه نگاری و پاکت نامه تا ایمیل و ارسال پیغام خصوصی در فضای مجازی . یک لوگو گاهی لازم است روی یک بیلبورد عریض چاپ شود و گاهی روی وسایل تبلیغاتی همچون ته یک خودکار . اگر یک لوگو در کوچک و بزرگ شدن های متوالی دچار ناخوانائی یا به هم ریختگی و به اصطلاح دفورمه شدن شود ممکن است برند با شکستی بزرگ مواجه شود . پس باید قبل از معرفی لوگو به بازار نسبت به قابلیت مقیاس پذیری لوگویمان اطمینان حاصل کنیم .
لوگو باید به یاد ماندنی باشد
لوگوی مورد نظر ما بایستی بتواند بعد از چند بار دیده شدن و شناخته شدن اثری ماندگار در ذهن مخاطبانش باقی بگذارد . اگر تمام موارد مهم برای ایجاد طرحی خوب و قوی لحاظ شود به شرطی که اصول برندینگ نیز به خوبی رعایت شود قطعا لوگویی به یاد ماندنی خواهیم داشت . اگر لوگو در ذهن مخاطب تداعی شود و به راحتی توسط وی به خاطر آورده شد نسبت به سازمان ما حس وفاداری پیدا خواهد کرد و در بازار رقابت به آسانی به محصولات و خدمات ما پشت نمیکند .
لوگو باید ساده و گویا باشد
لوگو اگر ساده و روان و مختصر باشد تکلیفش با مخاطب روشن تر است . یکی از اشتباهات بزرگ در طراحی لوگو قرار دادن آن در هاله ای از ابهام و پیچیدگی است . بدون شک قوی ترین لوگو ها گویاترین آنهاست . لوگوهای مفهومی شاید در نگاه اول شیک و جذاب به نظر برسند ولی برای انتقال پیام به زمان زیادی نیاز دارند . پر واضح است که زمان ، فاکتور بسیار مهمی در برندینگ به حساب می آید . در بازار رقابت برنده کسی که ارتباط بصری ساده تری را در زمان کمتری با مشتری برقرار کند . عنصر رنگ نیز بسیار حائز اهمیت است . هر چه تعداد رنگ کمتر باشد ارتباط قوه بینائی مخاطبان با لوگو بهتر صورت میگیرد . علاوه بر آن هرگز فراموش نکنیم این که یک لوگو امکان چاپ تک رنگ را داشته باشد برای برندمان یک امتیاز بسیار ویژه محسوب میشود .
لوگو باید ماندگار باشد
لوگو باید قدرت این را داشته باشد که خود را از مرزهای زمان و مکان عبور دهد . مخصوصا گرفتار شدن لوگو در بازه زمانی مشخص میتواند تبعات منفی جبران ناپذیری برای برند ایجاد کند .
هنگام اقدام برای ایده پردازی روی لوگو بایستی سیاست های سازمان برای ده یا در بهترین حالت بیست سال آینده را پیش بینی و لحاظ کنیم . در غیر این صورت و در اثر بی توجهی به این اصل هر چند سال یکبار با پیشرفت و توسعه دامنه فعالیت های شرکت متوجه خواهیم شد که لوگوی قدیمی دیگر وسعت خدمات سازمان را پوشش نمیدهد . در این هنگام ناگزیر از ویرایش و حتی طراحی مجدد لوگو خواهیم بود . بنابراین مشتریان خواهند دید که ما در حوزه کاری مان دچار ثبات فکری نیستیم . همین نقطه ضعف باعث میشود که مشتریان نسبت به ما حس وفاداری را از دست خواهند داد . زیرا ما حس اعتماد را در آنان خدشه دار کرده ایم . برای خلق لوگویی ماندگار بایستی قدرت آینده نگری خوبی داشته باشیم .
نکاتی که ذکر شد مهمترین ویژگی جهت خلق یک لوگوی قوی برای سازمان مان میباشد . شما نیز با لحاظ کردن خصوصیات لازم قادر خواهید بود یک لوگوی قدرتمند و تأثیر گذار داشته باشید .