انواع لوگو
لوگو ها در شکل ها ، طرح ها و رنگ های مختلفی در پیرامون ما وجود دارند . هر کدام از انواع آنها بسته به سبک طراحی ، زیبائی و قدرت تأثیر گذاری ، پیامی که دارند را به مخاطبانشان منتقل میکنند .
لوگو ها از نظر ظاهری به شکلهای مختلفی از جمله حرف ، مجموعه حروف ، کلمات و تصاویر و شکل های گرافیکی مختلف دیده میشوند . یک تصویرهم میتواند شامل سر یک انسان یا حیوان ، شکل هندسی ، مفهومی یا غیره باشد . اما از لحاظ هنر طراحی لوگو ها به سه گروه عمده تقسیم میشوند .
گروه اول لوگو تایپ
در این نوع لوگو معمولا یک حرف یا حروف یا کلمات که شامل عنوان یا علامت اختصاری عنوان شرکت است به یک شکل خاص و معمولا زیبا به تصویر کشیده میشود . ممکن است که لوگوی نهائی ، یک فونت باشد که مقداری تغییر شکل یافته باشد و یا اینکه طراح این نوع سبک را انحصارا برای این عنوان طراحی کرده باشد .
با نگاه به لوگوی برند های معروف تعداد زیادی از این نوع لوگو دیده میشود . اگر به خوبی اجرا و پیاده شود از نظر ماندگاری در ذهن مخاطب و میزان شناسائی در درجه بسیار خوبی قرار دارد .
گروه دوم لوگوی تصویری
این نوع لوگو تنها شامل یک شکل یا تصویر گرافیکی است و از حرف و علامت اختصاری که معرف سازمان باشد بهره نمیبرد . به همین سبب برای تأثیر گذاری مناسب ، نیاز به ایده پردازی و کار حرفه ای قدرتمندی دارد . اگر به خوبی پیاده سازی و اجرا شود دربازار رقابت ، امکان موفقیت بسیار بالائی دارد .
قاعدتا در ابتدای یک بیزینس تکیه کردن بر روی این نوع لوگو میتوند ریسک پذیری بسیار بالایی داشته باشد . علت این است که هنوز مخاطبین دیدگاه مشخصی از برند ندارند و یک ذهنیت خاص از برند در ایشان نقش نبسته است . اما در صورت شناخته شدن لوگو و پذیرفته شدن آن در مخاطبین ، این نوع لوگو قدرتمند ترین گروه لوگوهای موجود دربازار رقابت است . معروفترین و شناخته شده ترین برندهای بازار معمولا از این نوع لوگو بهره میبرند .
گروه سوم لوگوی ترکیبی
همانطور که از نامش پیداست این نوع لوگو ترکیبی از دو نوع قبلی است . یعنی یک عنوان در کنار یک شکل به عنوان نماد و سمبل شرکت قرار میگیرد . مخصوصا اگر تصویر لوگوی سازمان کلی یا نامفهوم باشد و به خوبی معرف هویت سازمان نباشد نیاز به ترکیب کلمات و تصویر بیشتر دیده میشود .
به طور معمول در ابتدای شروع به کارهر سازمانی برای شناساندن بهتر لوگو از عنوان شرکت نیز در کنار تصویر استفاده میکنند . به مرور زمان و با شناخته تر شدن و مقبولیت و معروفیت سازمان شاید دیگر نیازی به وجود عنوان در کنار تصویر نباشد . اکثر برندهای معتبر و موفق بازار از این قاعده پیروی کرده اند . آنان پس از چند سال فعالیت دست به بازنگری در طراحی لوگو زده و عنوان را از لوگوی خود حذف میکنند .
البته این دسته بندی بسیار کلی است . ممکن است ویژگی های دیگری هم وجود داشته باشد که ملاکی برای تمایز گروه های مختلف لوگو باشد . اما به طور معمول با این نوع دسته بندی میتوان سایر ویژگی ها را نیز پوشش داد . مثلا یک لوگو میتواند شامل فقط حروف باشد ولی داری ست رنگی خاصی باشد . یا تصویر لوگو میتواند انتزاعی باشد ولی دارای عنوانی در کنار یا زیر آن باشد . یا مثلا لوگو به شکل یک مدال یا سنجاق سینه زیبا طراحی شود و شامل شکل های هندسی و تصویر رئال و حروف با طراحی خاص باشد .
در هر حال یک لوگو هر چه باشد و دارای هر نوع ترکیب بندی و گرافیکی باشد باید بتواند هویت سازمان مورد نظرش را به شکلی مطلوب در نظر مخاطبانش به نمایش بگذارد .