عناصر تشکیل دهنده لوگو
به طور معمول لوگو ها شامل چندین عنصر هستند . هر کدام از عناصر تشکیل دهنده لوگو دارای خواص و ویژه گی های متفاوتی میباشند . هر لوگو بسته به نوع ایده پردازی و شرایط سازمان و یا حتی تقاضای مشتری ممکن است از یک یا چند تا از این مولفه ها برخوردار باشد . به هر حال بهره مند بودن یک لوگو از چندین عنصر مختلف دلیل بر تاثیر گذاری بیشتر نیست . همانطور که در طراحی لوگو همیشه تاکید بر سادگی و راحتی است ، لذا در انتخاب مولفه های مورد نیاز طراحی نیز اصل بر اختصار و سادگی است .

حروف یا عبارت
از متداول ترین عنصر های یک لوگو باید به حرف یا حروف اشاره کرد . خواه حروف اختصاری باشد یا عنوان کامل شرکت . واژه ای الهام گرفته باشد یا شعار سازمان . به صورت تایپوگرافی در کنار هم چینش شده باشد یا در هم ریخته و در عین حال معنی دار و زیبا . معمولا حروف و عبارت را در اکثر برند های معروف میتوان دید . شاید مهمترین دلیلش این باشد که انتقال مفاهیم با استفاده از حروف و کلمات خیلی ساده تر است .

شکل یا تصویر
به طور معمول در یک لوگو شاهد یک نماد و نشانه هستیم . انتقال مفهوم به مخاطب با استفاده از تصویر خیلی آسان است اما در طراحی لوگو چون شکل گرافیکی مورد نظر نیاز به درک هویت برند ، شناسائی بازار و رقبا ، تشخیص توسط مخاطبین و سایر موضوعات دارد ، لذا ایده پردازی و رسیدن به شکل نهائی بسیار پیچیده است . این شکل باید به حداکثر اختصار و تأثیر گذاری رسیده باشد . اگر به خوبی اجرا و پیاده سازی شود در نهایت شاهد آن خواهیم بود که یک شکل بسیار ساده به خوبی وظیفه یک لوگو را برایمان بازی میکند . مثل نماد تیک در لوگوی نایک که مفهوم حرکت و سرعت و شور را به بهترین شکل در ذهن مشتریان حک و ماندگار میکند .

رنگ ها
هر لوگو دارای ویژه گی رنگ خاص خود است . قبل از طراحی لوگو ما باید تم رنگ سازمانی را شناسائی کنیم . این باعث میشود وقتی یک لوگو خلق میشود بر بستری از یک قالب رنگ مشخص شکل بگیرد . لذا رنگ ها نیز یکی از عناصر اصلی لوگوها هستند . رنگ مناسب در لوگو نقش مهمی دارد چون باعث تشخیص و ماندگاری بیشتر یک لوگو در ذهن مخاطبین میشود . این ویژه گی به خوبی در لوگوی مک دونالد قابل مشاهده است . حرف اول کلمه مک دونالد که به رنگ طلائی است و سیب زمینی سرخ کرده و حس اشتها را به ذهن متبادر میکند . خصوصیت رنگ فوق العاده آن باعث میشود حتی در تاریکی شب و فواصل بسیار دور قابل تشخیص باشد .

سه مولفه حروف و تصاویر و رنگ ها مهمترین عناصر تشکیل دهنده لوگو میباشند . انتخاب هر یک مستلزم کارشناسی و کار حرفه ایست و نبایستی به طور سلیقه ای و احساسی آنها را به کار گرفت . تأثیرگذارترین لوگوهای روز دنیا توانسته اند به خوبی از این عناصر بهره گرفته و خود را تا ابد مانگار کنند .