طراحی لوگوآرم آژانس املاک نخل
سلام خدمت دوستان عزیز و دوست داشتنی . لوگوآرم آژانس املاک نخل
تو این آموزش با هم یه لوگوآرم دیگه رو تمرین خواهیم کرد . لوگوآرم قبلی چون برای شروع کارمون بود بسیار ساده بود . اما امروز یه کار حرفه ای تر رو انجام میدیم . برای همین می خوام یه طرح شلوغ انجام بدم .
تو مقاله ویژگی های لوگوی خوب خدمتتون عرض کردم که خصیصه سادگی برای لوگو دارای اهمیت بالایی هست و نشان از حرفه ای گری و خلاقیت نهفته در اون داره . اما لوگوهای شلوغ هم همیشه طرفدارای خودشون رو دارن .
لوگوآرم شلوغ
یه لوگوی شلوغ به شرط اجرای صحیح و رعایت قواعد طراحی مثل انتخاب صحیح المان ها و نحوه چیدمان و ایجاد تعادل بین اونها میتونه جذابیت بالایی داشته باشه . مخصوصا در پروژه های تمرینی لوگوی شلوغ باعث میشه دست کارآموز بهتر راه بیفته و با ایده های خیلی زیادی رو به رو بشه . همچنین ذهن آدم با چالش فراگیری رو به رو بشه . لذا خواهش می کنم سعی کنین روی پروژه های حقیقی که کار میکنین ، تو چند تا اتودی که به مشتری ارائه میشه لااقل یکیش دارای چندین عنصر مختلف باشه تا باعث تقویت قدرت ایده پردازی و توان ترکیب عناصر مختلف برای رسیدن به طرحی خوب و قوی بشه .
لوگوی شلوغ حتی اگه در عمل امتیاز بالایی نگیره و میدون رو به لوگوی ساده واگذار کنه ذهن طراح رو برای خلق طرح های بدیع خیلی باز می کنه .
حالا من می خوام یه لوگوی شیک برای یکی از دوستانم که مغازه مشاور املاک داره طراحی کنم . نام آژانس ایشون « نخل » هست .
شروع کار
اگه قدری روی چنین پروژه ای تأمل کنیم با گزینه های زیادی رو به رو میشیم . ابتدا بایستی تموم اونها رویادداشت کنیم . هر کدوم دارای اهمیت هستن . پس نبایستی از کنار هیچ کدوم از جرقه های ذهنی به راحتی رد شد .
طبیعتا اولین چیزی که در رابطه با آژانس املاک به ذهن آدم خطور می کنه خانه و سازه و بنا هستش . بعد از یادداشت کردن نام « خانه » باید تصور دقیقی از اون داشته باشم . همه ما با شکل خونه و کلبه به خوبی آشنا هستیم .
با نگاه به عنوان کسب و کار با نام « نخل » مواجه میشیم . چون با لوگوی پر ازدحامی سرو کار داریم وجود یک درخت نخل در لوگو میتونه تأثیر ماندگاری رو ایجاد کنه . پس باید چشممون با این المان آشنائی کاملی داشته باشه .
دوست دارم لوگوی من حس فراگیر بودن و جهانی بودن رو القا کنه . برای این منظور کره زمین میتونه گزینه مناسبی باشه .
یه روبان در لوگوی من حس شیک و کلاسیک بودن رو ایجاد می کنه و در زیبائی اون نقش به سزائی خواهد داشت .
رسم اتود
دست به کار میشم و یه خونه ویلائی فانتزی رسم می کنم . باید خاطر نشان کنم در اتود زنی اولیه بایستی به خاصیت نماد پذیری اون اثر توجه کنیم . اما تا جائی که ما رو دچار سردر گمی نکنه . یعنی نباید به قدری در ایجاد یه لوگوی خیره کننده غرق بشیم که از اصل کار باز بمونیم . بلکه بایستی از اتودی ساده شروع کنیم . به مرور و در حین انجام اتود ، جرقه ها خود به خود زده خواهند شد . بعد از چند بار سعی کردن به چنین طرحی می رسم که پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به نماد داره .
نوبت به رسم درخت نخل می رسه . درخت نخل رو به شکل ها و نما های مختلفی میشه رسم کرد . حتی تعداد قرارگیری اون در یک شکل هم دارای تنوع هست . برای جلوه زیباتر ترجیح میدم نخل من به صورت تک درخت قرار بگیره .
کره زمین رو هم رسم می کنم . راحت ترین قسمت کارمون همینه . چون کره زمین ذاتا دو رنگه . دریا و خشکی . لذا به راحتی قابلیت نماد پذیری و تبدیل به لوگو شدن رو به خودش می گیره .
توجه به تقارن طرح
روبان دارای اشکال و حالت های بسیار زیادیه . با یه سرچ تو اینترنت انواع و اقسام خیلی زیادی از اون رو میتونیم ببینیم . یه شکل ساده و در عین حال دارای پیچ و تاب چشم نواز عالی از آب در میاد . رسم منحنی ها خیلی اهمیت داره و اگه موزون باشه باعث میشه زیبائی لوگو چند برابر بشه . لازم به ذکره که عنصر روبان در لوگوی من نقش محوری داره . دلیلشم اینه که باعث خواهد شد لوگو دارای تقارن و توازن خاصی باشه . از طرفی چون در مرکز لوگو قرار میگیره ناخواسته نگاه رو به سمت خودش میکشونه . پس بایستی سعی کنیم به زیباترین شکل ممکن رسمش کنیم .
کار با نرم افزار
از این به بعد وارد فاز حرفه ای کارمون میشیم . چون باید اتود هامون رو تا جائی که ممکنه سادش کنیم و از حالت نقاشی خارجشون کنیم . برای مثال در اتود خونه نیازی به دیوار ها و زمین نیست . در مقابل باید سقف های شیروونی و در و پنجره به بهترین شکل نمود داشته باشه . و صد البته که باید نمایش اونها در قدم اول به صورت تک رنگ باشه . با رعایت این نکات من به چنین طرحی میرسم .
درخت نخل هم مثل خونه باید انعطاف پذیری در انتخاب رنگ رو داشته باشه . نهایت تلاش بایستی انجام بشه تا درخت به رنگ مشکی دربیاد و بعضی از جزئیات و ظرافت های اون مثل سایه روشن ها هم سفید بمونه .
همونطور که قبلا ذکر شد در مورد کره زمین مشکلات قبلی وجود نداره . یا خشکی سفیده ، دریا مشکی و یا بالعکس .
رنگ آمیزی روبان هم کار چندانی نداره . فقط باید در رنگ آمیزی روبان سعی در القای پیچ و تاب بشه . در نمونه تک رنگ این کار یه خورده مشکله . من برای نیل به این هدف سعی کردم قسمت پشت روبان رو پترن خاصی بدم که به خوبی جلوه تاب خوردن رو متبادر کنه .
ترکیب تصاویر
طراحی لوگوی پرازدحاممون تموم میشه . حالا نوبت ساماندهی و ترکیب بندی عناصر و ویرایش احتمالی لوگومون میشه . یک به یک اون ها رو تو یه سند جدید وارد کرده و هر کدوم رو در نقش و موقعیت اساسی خودشون که از قبل تعریف کرده بودیم قرار میدیم .
در این گام تمام عیوب و نقص های کار خودش رو کاملا نشون خواهد داد . حتی ممکنه مجبو بشیم المان ها رو به علت نا همخوانی و ترکیب ناپذیری کنار بذاریم و کارمون رو از اول انجام بدیم . اما ایرادات جزئی که دیده میشه رو به راحتی میشه رفع کرد . بعضی قسمت ها که باید حذف بشه و حتی مرز بندی بین عناصر رو ماسک می کنیم تا نمود بهتری پیدا کنه . در صورت اجرای صحیح کار ، قطعا لوگویی زیبا و بدیع پدیدار خواهد شد .
نتیجه
در لوگوی پرازدحام قطعا با دشواری ها و پیچیدگی های خاصی مواجه هستیم . به خصوص در مرحله ترکیب بندی عناصر . از طرفی شاید این طور به نظر برسه که طرح های ساده بر خلاف لوگوی شلوغ از دردسر و سردرگمی مبرا هستن . ولی این فکر کاملا اشتباهه . چون طبق مبانی طراحی ، سادگی خودش پیچیده ترین کنش به حساب میاد .
در طراحی لوگوی ساده ، برای نیل به نقطه نظرات مؤثر ، خلاقیت و پروراندن انواع و اقسام افکار و ایده ها ضروریه . حتی به جرأت میشه ادعا کرد که در غالب اوقات خلق طرح های اولیه در لوگوی ساده پرتعدادتر و وقت گیر تر هستن . لذا با مجهولات بیشتری مواجه خواهیم شد . شاید به همین دلیله که در لوگوی ساده خیلی بیشتر با خاصیت انتزاعی طرح مواجه میشیم .
امیدوارم از مقاله طراحی لوگوآرم آژانس املاک نخل بهره برده باشین . در آخر این که پیشنهاد میشه حتی اگر درخواست مشتری طرح شلوغ هست در کنار طرح ها و اتود های پیشنهادی یک طرح ساده هم ارائه بشه . تجربه متقن ثابت کرده که طبق اصول برندینگ یه لوگوی ساده ، به لحاظ پایداری و مانائی ، دارای عمر مفید بیشتریه .
لوگوآرم آژانس املاک نخل