آموزش لوگوی ترکیبی « تهران »
سلام به دوستان عزیزم . لوگوی ترکیبی تهران
در این مقاله می خوایم یه مقدار حرفه ای تر جلو بریم و با هم یه لوگوی ترکیبی درست کنیم . طراحی یک لوگوی ترکیبی معمولا پیچیده ترین کار در طراحی لوگو به حساب میاد . برای این که بایستی سه نوع ایده پردازی انجام بدیم . اول این که یه نماد برای عنوان لوگومون انتخاب کنیم . بعدش تایپوگرافی خاص اون عنوان رو انجام بدیم . از همه مهمتر این که یه ارتباط منطقی و بصری بین عناصر موجود ایجاد کنیم .
عنوانی که من در نظر گرفتم واژه تهران هست .
استایلی که برای فونت لوگو در نظر می گیرم خط نستعلیق هست . از اونجا که عنوان ما نام یه شهر مشهور و قدیمیه و طبعی کلاسیک داره لذا این خط گزینه مناسبی به حساب میاد . من عنوان لوگو رو با خط نستعلیق مینویسم . خیلی نیازی به خوشنویسی نیست فقط میخوام معیار کار دستم بیاد .
حالا بایستی تو لوگومون یک تصویر یا شکل به عنوان نماد در نظر بگیریم . این تصویر هم میتونه یه عکس پیش فرض باشه هم تصویری جدید . یعنی میتونه چیزی باشه که از قبل وجود داشته و ضمنا میتونیم نمادی رو ایجاد کنیم که قبلا در جایی وجود نداشته . فقط بایستی مفهوم خودش رو به خوبی برسونه و کاملا به عنوان مون اختصاص داشته باشه . برای نام مکان بهترین گزینه میتونه یکی از اماکن و ابنیه های تاریخی باشه . برای تهران شاید برج میدون آزادی بهترین انتخاب باشه چون همه جا به خوبی میشناسنش . البته برج میلاد هم خیلی معروفه ولی به لحاظ زیبا شناسی مطمئنم برج آزادی خیلی شکیل تر در میاد . نگاهی به تصویر برج آزادی میندازیم تا جلوه کلی برج در ذهنمون بارگذاری بشه .
سپس بایستی ارتباطی خاص و منطقی بین متن و تصویر ایجاد کنیم . یک شیوه اینه که هر کدوم از عناصر لوگو با حفظ حالت اصلی و کلی خودشون و با اندکی دخل و تصرف تشکیل طرح جدیدی رو بدن . روش بعدی اینه که عناصر موجود به واسطه المان دیگه ای با هم ارتباط برقرار کنن . حالت دیگه اینه که عناصر به شکل خاصی در کنار هم قرار بگیرن تا مفهوم جدیدی ایجاد کنن و یا حتی تصویر بدیعی شکل بگیره .
خوب من میخوام از همون روش اول تو لوگوم استفاده کنم . پس سعی میکنم با آزمون و خطا و اتود های مختلف یه ارتباط منطقی بین حروف و شکل برقرار کنم .
از اونجا که برج دارای دو ستون هست اگه بشه هر کدوم از ستون ها رو بر روی یکی از حروف استوار کنیم عالیه . حروف « ا » و « ن » مستعد این کار هستند ولی من مایلم از حرف « ا » استفاده نکنم . علتشم اینه که چون « ا » در کانون کلمه قرار داره ، میخوام نقطه ثقل لوگو رو بر عهده داشته باشه . اینطوری طرحمون بیشتر تعادل خواهد داشت و در نتیجه میتونه چشم نواز تر در بیاد .
البته در طراحی لوگو این موضوع یه مقدارم سلیقه ایه . ولی به نظرم اگه یکی از پایه های برج بر روی « ا » و اون یکی روی « ن » باشه نتیجه کار یه خورده نا متقارن میشه . لذا من اجازه میدم حرف « ا » محوریت خودش رو در مرکز طرح حفظ کنه . پس باید سعی کنم ستون اول رو بر روی حرف دیگه ای استوار کنم . از اوجا که حرف « ت » دارای پتانسیل کمتری برای این کاره پس بهترین گزینه حرف « ه » هستش . بنا بر این هر راهی که ممکنه برای استقرار پایه ها بر روی حروف « ه » و « ن » وجود داشته باشه رو امتحان می کنم . تا بالاخره به یه تصویر دلچسب مثل این می رسم .
حالا نوبت به اتود نهائی می رسه . این مرحلۀ پیش از طراحی کامپیوتری محسوب میشه و هر چی که از آب در بیاد همون در لوگوی اصلی نمایان خواهد شد . برای همین نهایت دقت رو باید در رسم خطوط و اشکال به کار بگیریم . اگه لازم شد بایستی از خط کش و گونیا استفاده کنیم و طرحمون رو با حساب و کتاب رسم کنیم . در نهایت نتیجه کار در زیر دیده میشه .
کار با نرم افزار
برای ادامه کار طرح مون رو به برنامه ایلاستریتور منتقل کنیم .
چون دو تا پایه برج با هم تقارن لازم رو ندارن بایستی یه مقدار روشون کار کنیم . قدرت و دقت برنامه ایلاستریتور به ما این امکان رو میده تا خطا های انسانی احتمالی رو رفع کنیم . برای این منظور من اول یه سمت برج رو با ابزار پن رسم می کنم .
سپس با استفاده از ابزار « Reflect Tool » اون رو در سمت دیگه کپی رفلکت میکنم . حالا به خوبی مشخص میشه پایه ای که قراره رو حرف « ه » قرار بگیره دقیق نیست .
در ادامه حروف « تهر » رو با پن رسم میکنم .
با جابه جا کردن عبارت « تهر » در چهار جهت ، سعی میکنم لبه های اون رو با لبه های پایه سمت راست برج مماس کنم . این کار باید کاملا دقیق بشه چون میخوایم اضافه هارو حدف کنیم تا طرح یکدست بشه .
احیانا اگه لبه ها کاملا مماس نشد بایستی با استفاده از ابزار « Direct Selection » یکی از « آنچور » ها رو خیلی مویی جابه جا کنیم تا کاملا مماس بشن .
بعدش باید عبارت « تهر » و پایه راست رو انتخاب کنیم و با استفاده از ابزار « Shape Builder Tool » اضافه ها رو حذف کنیم تا طرحی یکپارچه و تمیز باقی بمونه . مثل شکل زیر .
در ادامه حروف « ا » و « ن » و نقطه ها رو هم رسم می کنم .
نوبتی هم که باشه نوبت رسم جزئیات برج هستش تا لوگو مون جلوه خاص و چشم نوازی به خودش بگیره .
دیگه طرحمون کامل شده برای دید بهتر بهش فیل یا همون زمینه میدیم . این کار باعث میشه ریزترین ایرادها هم به خوبی نمود پیدا کنن . در صورت وجود ایرادی جزئی با ابزار دایرکت سلکشن به راحتی قابل اصلاح خواهد بود .
و بالاخره نتیجه کارمون رو میتونیم ببینیم و از دیدنش لذت ببریم . لوگوی ترکیبی تهران
یک لوگوی ترکیبی نیاز به خلاقیت ، ابتکار و زحمت زیادی داره . دوستان علاقه مندی که در ابتدای راه هستن بایستی طرح های زیادی رو ببینن و زیاد مداد به دست بگیرن . بدون شک هر چیزی که به ذهن میرسه ارزش تمرین کردن و اتود زدن رو داره . با نگاه کردن و دیدن و ایده پردازی و رسم کردن قطعا در این زمینه میشه به مهارت بسیار بالائی رسید .
در ادامه باز هم تمرین های طراحی لوگوی متفاوتی رو با همدیگه انجام خواهیم داد . لطفا با من همراه باشین .
لوگوی ترکیبی تهران