لوگو یا آرم ، کدامیک ؟
شاید اکثر افراد در ابتدا نتوانند تفاوتی بین لوگو و آرم قائل شوند . وقتی صحبت از طراحی لوگو پیش می آید باید دانست که تفاوت هایی ساختاری بین لوگو و آرم وجود دارد . با آگاهی از تعاریف مربوط به هر کدام به راحتی تفاوت بین آنها مشخص میشود . قبل ازورود به پروژه طراحی حتما بایستی به درستی این تفاوت ها شناسائی شده و بر اساس نیاز کاریمان از بین آنها یکی را انتخاب و طراحی کنیم . البته موضوع تفاوت بین این دو شاید به جز طراحان گرافیک برای گروه های دیگر دارای کمترین اهمیت باشد . به هر حال طراحان گرافیک برای قائل شدن حد و مرز ویژه بین این دو دارای تعصب هستند .
چه تفاوتی بین لوگو و آرم وجود دارد ؟
همانطور که در تعریف لوگو بیان شد لوگو و آرم سمبل و نماد تجارت هستند . اما لوگو بر خلاف آرم علاوه بر سمبل و نماد بودن می تواند گویای خیلی از مسایل سازمان مثل برنامه ها ، آرمان ها ، نوع سرویس دهی و خدمات و محصولات و حتی بازار هدف و مشتریان نیز باشد . در واقع لوگو بیانگر مسائلی از سازمان است که دریک آرم ساده ناگفته مانده است . شاید طراحی یک آرم برای یک شخص حقیقی یا سازمان تازه تأسیس که نیازی برای هزینه طراحی لوگوی حرفه ای نداشته باشد مناسب به نظر برسد . اما در مورد یک کسب و کار حرفه ای یا مجموعه ای تجاری که بخواهد در بازار رقابت حرف هائی برای گفتن داشته باشد یک آرم شاید زیاده از حد ساده و پیش پا افتاده باشد.
تفاوت لوگو و آرم از نظر بصری
در لوگو عنوان سازمان به یک شکل گرافیکی خلاقانه و کاملا معنا دار طراحی شده است . این شکل کاملا منحصر به فرد است و برای مخاطبان شناخته شده است . به طوری که بیننده با نگاه اول پی به ماهیت سازمان میبرد . ممکن است این شکل شامل عنوان نباشد و به اختصار نمادی گویا از وضعیت کسب و کار باشد . البته این شکل میتواند که هم شامل عنوان و هم نماد اختصاصی سازمان باشد . اما در آرم معمولا ما با یک نشانه یا نماد گرافیکی مواجه هستیم که منحصر به فرد نیست و به تنهائی هم در بر گیرنده پیام فرد یا سازمان نیست . از این رو باید یک فونت عنوان سازمان در کنار یا زیر آرم قرار گیرد .
تفاوت لوگو و آرم از نظر هنر طراحی
پر واضح است که طراحی لوگو نیاز به صرف زمان و آزمون و خطا و خلاقیت زیادی دارد . این کار حتی ممکن است توسط یک تیم چند نفره و طی پروسه زمانی نسبتا زیادی انجام شود . این پروسه مشتمل میشود بر مطالعات و تحقیقات زیادی که راجع به خود سازمان و مسائل پیرامون آن در بازاراست . معمولا در این مواقع باید تا جائی که امکان دارد آنچه در درون و بیرون سازمان وجود دارد را در نظر گرفت . اما این مشکل در مورد آرم وجود ندارد .
یک آرم میتواند به سادگی طراحی شود . حتی شخصی که صاحب یک کسب و کار ساده است میتواند با اندکی خلاقیت آرم مورد نظر خود را طراحی کند . این کار برای صاحب کسب و کاری که نخواهد هزینه ای جهت طراحی نشان و نماد تجارت نوپای خود صرف کند راه حل بدی نیست . هر چند شاید در این روش هم مختصر آشنائی با نرم افزارهای گرافیکی مخصوص طراحی اجتناب ناپزیر باشد .