لوگو و تاریخچه آن
اگر به کسب و کارهای موفقی که در اطرافمان است نگاه کنیم هر کدام دارای لوگوئی منحصر به فرد و با هویت هستند . در واقع هر مجموعه ای برای معرفی خود به دیگران از لوگوی اختصاصی خود استفاده میکند . شاید اینطور به نظر برسد که آرم ها و لوگو ها فقط در زمان ما دارای ارزش و اعتبار هستند . لذا بهتر است این موضوع را بررسی کنیم که تاریخچه آرم و لوگو به چه دوره ای باز میگردد و از چه زمانی کارائی خود را پیدا کرده است .
لوگو در عصر پارینه سنگی
میتوان ادعا کرد که تاریخچه لوگو به انسان های اولیه بازمیگردد . شاید به زمانی که هنوز زبان و خط اختراع نشده بود . انسان ها برای ارتباطات از علائم و نشانه ها استفاده میکردند . این نشانه ها معمولا بر روی سنگ و صخره و چوب حک میشد .
در گذر زمان بعضی از این علائم کارکردهای بنیادین پیدا کردند . تا جائی که با پیدایش حدود و مرز ها نماد و نشانگر محدوده هائی از قبیل شکار گاه یا مسیرهای خاص بودند . یا به موازات تولد قومیت ها و گرایشات مذهبی نماد هائی برای شناساندن عبادت گاه ها و تعلقات فکری و طایفه ای اقوام مختلف پدیدار شد . در واقع در این دوره مردم و فرهنگ ها با علائم و نشانه خود را به یکدیگر معرفی میکردند .
لوگو در تمدن های اولیه
با پیدایش کشاورزی و دامپروری نماد هائی برای معرفی فصول و رسوم زراعت و بعد از آن علامت هائی برای نشانه گذاری بر روی دام و احشام و سایر دارائی ها ایجاد شد . با تشکیل نیروهای نظامی هر سپاه و لشگر یک آرم مختص به خود پیدا کرد .
با بهره گیری از ابزار آلات نوشتار و کاغذ ابتدائی در تمدن های اولیه ، استفاده از سمبل ها و نشانه ها وارد مرحله جدیدی شد . بدین ترتیب برای اولین بار آرم بر روی کاغذ و پارچه درج شد . در این دوران در تمدن های چین و مصر استفاده از نوشتار و نماد بسیار رواج پیدا کرد .
با پیشرفت تمدن ، اختصاص یک آرم یا نشان به حوزه های اجتماعی کوچکتری از قبیل فامیلی ، خانوادگی و حتی فردی کشیده شد . همچنین استفاده از لوگو برای نشانه گذاری روی حیوانات با استفاده از مهر داغ کاملا مرسوم شد .
لوگو در عصر صنعتی
با ورود به دنیای مدرن و جدید و اختراع صنعت نوین چاپ در اروپا استفاده از لوگو وارد فاز جدید تری شد . برای اولین بار لوگو به شکلی حرفه ای در تجارت و کسب و کار مورد بهره برداری قرار گرفت . تولیدات و اختراعات رو به فزونی گذاشتند و حاصل آن ظهور برند ها بود . هر برند برای وجه تمایز خود از رقبا ناگزیر از ارائه و درج نشان تجاری بود . و لوگو برای اولین بار به عنوان هویت و ماهیت سازمان کارکرد اصلی خود را پیدا کرد .
در قرن اخیر لوگو ها در حوزه تبلیغات و برندینگ حکمرانی کاملی در بازار داشته اند . هر چند در گذر زمان به طور مرتب پوست انداخته اند و سیر تکاملی را سپری کرده اند . اکثر لوگوهای موفق در طول قرن چندین بار دچار تغییر جزئی و کلی شده اند . بعضی حتی باز طراحی و خلق مجدد شده اند .
در عصر حاضر لوگو ها چیزی فراتر از علامت تجاری هستند . در واقع در دنیایی که مردم ملل مختلف به انواع زبان ها و گویش های متفاوت در ارتباط هستند لوگو یک زبان قدرتمند و مشترک تجاری میباشد .
قدرتی که یک لوگو برای خلق هویت یک سازمان دارد در نوع خود بی مانند است . این موضوع برای عموم مردم به طور محرز و متقن پذیرفته شده است که مرغوبیت یک محصول یا برند با کیفیت لوگوی آن مجموعه رابطه ای کاملا مستقیم دارد . لذا تمام شرکت های معتبر و بزرگ که سودای رقابت و برتری دارند با شناخت این اصل در پی تثبیت جایگاه خود در بازار هستند .