لوگو و مراحل طراحی
وقتی میخواهیم یک لوگو طراحی کنیم شاید ندانیم از کجا باید شروع کنیم . بر حسب معمول در ابتدا موضوعات زیادی ما را احاطه می کنند . سوال های زیادی پیش می آیند که به دنبال جوابشان می گردیم . ما برای شروع به کار به صورت عملی ، به دنبال اطلاعات زیادی می گردیم . شاید فراوانی مسئله ها و همچنین نکات مبهم موجود ، باعث سرگردانی ما بشود . لذا توجه کردن به قوائد لوگو و مراحل طراحی آن حائز اهمیت می باشد .
این که زمینه کاری سازمان چیست و یا مخاطبان چه کسانی هستند و چه خدماتی قرار است عرضه شود ذهن ما را خیلی مشغول میکند . و این که در دیدگاه تجاری و حرفه ای مان چه افقی متصور است و قرار است در کدام بازار و رقابت دیده شویم . همچنین ما روی کدام شعار کلیدی و چه استراتژی تأکید خواهیم داشت ادراک حرفه ای ما را به چالش می کشد . روی هم رفته برای این که کارمان را به طور هدف مند پیش ببریم و بی راهه نرویم بایستی چند نکته اساسی را مد نظر قرار دهیم . مراحلی که بایستی هر طراح لوگو آن ها را درک کند و به مورد اجرا گذارد به شرح زیر است .
مشخص بودن هدف
اولین گام شناخت دقیق از کیفیت سازمان مان است . مشتریان بایستی با دیدن لوگوی ما انگاره نسبتا کاملی از ما پیدا کنند . پس ما باید بتوانیم هدف خود را به درستی نمایش دهیم . با درک شرایط مشتریان باید نیاز هایشان را ارزیابی و علاقه مندی آنها را شناسائی کرد . در نهایت کسی که باید ما را تحسین کند مشتری است . پس باید نمادی را به نمایش بگذاریم که در وی حس شناخت و اعتماد را ایجاد کند . بایستی به اهدافمان کاملا واقف باشیم . و لوگوی نهائی ما باید نشانگر آرمان و ایده های ما برای مشتریانمان باشد .
ارجاع به تیم
در این مرحله وارد ایده پردازی برای خلق المان ها و اجزای تشکیل دهنده لوگو می شویم . رسیدن به تفکر مطلوب و استراتژی اثر بخش در این فاز بسیار مهم است . بهترین گزینه برای این امر ارجاع موضوع به تیم همکاران است . تا حد امکان بایستی در این مرحله از تک بعدی نگری اجتناب کرد . همکاران به ما کمک می کنند تا موضوع در زوایا و دید گاه های مختلفی فرض شود . تکنیکی به نام طوفان ذهنی وجود دارد که طبق آن تمام افراد نقطه نظرات خود را به ترتیب اعلام می کنند . تمام نقطه نظرات و فرضیات ارائه شده لیست میشود . سپس لیست به کمک همان افراد مورد تحلیل قرار می گیرد . در نهایت از بین گزینه ها ، مهم ترین آنها انتخاب می شود . بدین وسیله قالب کلی طرح مان شکل می گیرد .
الهام گرفتن از دیگران
به طور معمول در هر کسب و کاری برند های مطرحی وجود دارند . شاید پیش بیاید که برای طراحی لوگو وسوسه شویم از المان ها و یا شکل کلی شان کپی برداری کنیم . باید دانست که این کار صورت بسیار ناخوشایندی برای کسب و کار ما به وجود می آورد . و اگر نوپا باشیم قطعا با شکست سختی مواجه می شویم .
مشتریان به خوبی رفتار های خارج از عرف ما را می فهمند و از آن سرخورده میشوند . اما اگر برای رسیدن به ایده ای نو و به هدف ارزیابی رقبا ، آنان را بررسی کنیم این کار مفید خواهد بود . به طبع سایر برند ها دارای نکات مثبت و منفی هستند . می توانیم قبل از اجرای طرح مان سایر برند ها را وارسی کرده و از نقاط قوت آنها الهام بگیریم . سپس از آن ها برای طرح خودمان ایده بگیریم . به شرطی که اطمینان حاصل کنیم در مخاطبان شائبه کپی برداری ایجاد نمی کند .
ایجاد طرح های مختلف
برای رسیدن به طرحی دلچسب و مقبول بایستی گزینه های مختلفی را بررسی کرد . حالت های گوناگون و شرایط جور و واجور را مورد ارزیابی قرار داد . برای هر کدام از آنها اتود خاص آن را اجرا کرد . در این مرحله توجه به ریز ترین نکات نیز اهمیت دارد . وقتی وارد فازی جدید می شویم اتود های قبلی هنوز اهمیت دارند . در نهایت وقتی مطمئن شدیم که نکته خاصی را جا نینداختیم اقدام به طراحی اتود نهائی می کنیم .
نظر خواهی از دیگران
بعد از این که طرح نهائی به دست آمد هنوز کار تمام نشده است . بایستی راجع به الگوی به دست آمده عقیده صاحب نظران را جویا شد . اگر تیم همکاری داشته باشیم کار از همان کانال دنبال می شود . در غیر این صورت بایستی از سایر همکاران و متخصصین تقاضای اظهار نظر کرد . در صورتی که متوجه شدیم طرحمان نقص یا کاستی ای دارد در صدد رفع آن بر می آئیم . شاید مجبور شویم چندین بار پس از ویرایش باز هم نظر سایرین رو جویا شویم . در نهایت پس از آخرین اصلاحات ، طرح اصلی شکل می گیرد .
اعمال رنگ سازمانی
معمولا هر سازمان دارای یک رنگ یا طیفی از رنگ های خاص خود می باشد . مناسب است که از رنگ سازمانی به صورت اصولی در لوگو استفاده شود . در غیر این صورت نه تنها کارکرد خود را از دست می دهد بلکه ممکن است نتیجه عکس دهد . به شرط استفاده درست از تکنیک رنگ ها ، این کار تأثیری ماندگار بر مشتری می گذارد . به وسیله این فرآیند مخاطبان همیشه احساس خوبی نسبت به برند ما خواهند داشت . نکته قابل ذکر این است که در حین طراحی بهتر است که لوگو را تک رنگ فرض کنیم . اگر اراده ما بر به کار بردن رنگ های دوم و یا بیشتر در لوگو استوار است باید در مرحله آخر این کار انجام شود . یعنی پس از طراحی کامل لوگو رنگ های مد نظر را روی آن تست و نتیجه را ارزیابی کنیم .
این روش ها به ما کمک می کند تا مدیریت صحیحی بر روند طرح و اجرای پروژه داشته باشیم . اشراف به موضوع لوگو و مراحل طراحی آن کمک شایانی به نحوه فائق آمدن به چالش های اولیه و پیدا کردن جواب سوالات پراکنده و مجهولات ابتدای کار خواهد کرد .