لوگو و نکاتی کلیدی
امروزه با اندکی تأمل در اطرافمان میتوانیم متوجه حضور لوگو ها شویم . در واقع تعداد آنها خیلی زیاد است . روز به روز هم بر تعدادشان اضافه میشود . تأثیری که یک لوگو در نگاه اول به جا میگذارد دارای اهمیت ویژه ای است . هر یک از آنها سعی دارند که نگاه ها را بیشتر از سایرین به سمت خود معطوف کنند . برای جلب توجه بشتر یک لوگو پارامتر های زیادی وجود دارد . با هم چند مورد راجع به لوگو و نکاتی کلیدی که دارای اثر گذاری بیشتری است را مرور می کنیم .
مفهوم و مشخص بودن طرح
شاید طراحی یک لوگو در نگاه اول آسان به نظر برسد . حتی ممکن است افراد عادی نیز ادعا کنند که قادر به انجام این کار هستند . اما حتی در صورت موفقیت ، خروجی نهائی با قواعد علمی کیلومتر ها فاصله خواهد داشت . طرح ارائه شده توسط شخص معمولی ، قطعا نامفهوم و مبهم خواهد بود . خاصیت یک طرح اصولی این است که توانائی انتقال مفهوم مورد نظر سازمان را دارد . مفهوم داشتن یک لوگو ، دارای معنی خاصی است . طراح هنگام بررسی و ایده پردازی اولیه باید از عدم ابهام در طرح پیشنهادی مطمئن باشد . اگر استنباط مشتری از طرح نهائی ، به ایده و نظر تیم طراحی نزدیک باشد سازمان به کامیابی رسیده است .
اختصار و محدودیت عناصر
لوگو ها دارای عناصری هستند که در مقالات قبل به آنها اشاره شده است . هر لوگو بنا به طبیعت خود ناگزیر از به کار گیری آنها است . تعداد عناصر به کار رفته بایستی حساب شده و منطقی باشد . عناصر در صورت استفاده بی مورد باعث شلوغی و سر در گمی طرح میشود . همیشه یک طرح ساده و بی آلایش به شرط رعایت اصول ، جالب تر به نظر می رسد . بسیاری از طرح های گران قیمت به دلیل عدم رعایت اختصار شکست خورده اند . تقریبا تمامی برند های معتبر دنیا دارای لوگوی ساده ای هستند .
سرعت انتقال مفاهیم
چشم ما به دیدن لوگوهای مختلف عادت دارد . اما آیا همه آنها به یک اندازه جلب توجه میکنند ؟ قطعا جواب منفی است . چشم ما تنها به آن دسته از لوگو هائی واکنش نشان میدهد که امکان برقراری ارتباط سریع تری دارند . یعنی یک لوگو علاوه بر توانائی رساندن مفهوم و درون مایه خود ، بایستی تند فهمی را نیز چاشنی کار خود کند . در ازدحام لوگو ها دیگر مشتریان وقت وارسی تمام آن ها را نخواهند داشت . وقتی مشتری بخوهد کالائی را انتخاب کند نخست باید جذب یک برند شود . دائما برای جذب کردن مشتری رقابت سنگینی وجود دارد . در این بین لوگو می تواند یکی از برگ های برنده ما باشد . آن لوگوئی گوی سبقت را خواهد ربود که سریع تر هویت و اساس سازمان را معرفی کند . در این مقوله نیز سادگی و دوری از پیچیدگی بسیار راهگشا است .
متکی نبودن به رنگ ها
کسی نمیتواند منکر اهمیت رنگ ها و تأثیر آنها بر گیرائی یک لوگو باشد . به طبع به کار گیری دقیق رنگ ها در طراحی ، گامی بسیار ارزشمند است . این موضوع امکان انتقال دید گاه ها و همچنین چشم نوازی طرح را شدت می بخشد . در عین حال بایستی ابتدا تمام اجزاء لوگو به صورت تک رنگ طراحی شود . این کار باعث میشود کلیت طرح بهتر به چشم بیاید . نواقص نیز راحت تر شناسائی میشود . در این صورت اگر طرح فاقد ارزش باشد ، حالت رنگی آن نیز دارای ارزش نخواهد بود . اگر در حالت تک رنگ ، طرح مورد تأیید باشد حال میتوان گزینه های رنگی را نیز بررسی کرد .
تناسب ، تعادل ، توازن
به طور طبیعی چشم انسان هر هدف بصری را در دو محور مورد سنجش قرار میدهد . محور افقی و محور عمودی .
تناسب یعنی رابطه مناسبی بین اجزاء طرح ما وجود داشته باشد . برای مثال باید بین مؤلفه هائی از قبیل شکل فونت ، سایز تصاویر و هارمونی رنگ نسبت های صحیحی وجود داشته باشد .
همچنین مؤلفه ها بایستی با هم دارای تعادل باشند . به این معنی که در افق دید طبیعی انسان دارای هماهنگی باشند . پیام موجود در یک طرح هنری در صورت تعادل به خوبی توسط بینائی مخاطبین قابل شناسائی است . در غیر این صورت اثری سست و ناقص در پی خواهد داشت . در یک لوگوی خوب و متعادل ، سایز عناصر موجود ، همچنین رنگ و روشنائی و غیره در یک قاب مناسب با محور های افقی و عمودی دقیق قرار میگیرند . و بدین وسیله نتیجه کار ، اثری بکر و چشم نواز خواهد بود .
توازن به این معنی است که طرح ما حتی اگر متقارن نباشد دارای ترکیب و وزن متناسبی باشد . یعنی عناصر موجود در طرح در عین نامتقارن بودن دارای کارائی بصری هماهنگی باشد . به عبارت دیگر توازن ، گویای ارتباط هماهنگ عناصر بصری در یک اثر نامتقارن میباشد .
همیشه پیشتاز بودن در بین رقبا آرزوی تمام کسب و کار ها بوده است . البته موارد زیادی را برای یک لوگو و نکاتی کلیدی میتوان مطرح کرد . برای مثال اشراف بر موضوعات حاکم بر بازار یا شناسائی سلائق مشتریان . هر چه بهتر اصول برندینگ را بشناسیم دست پری در این عرصه خواهیم داشت . بدین ترتیب لوگوی نهائی ما از خصوصیات استوار و دقیقی برخوردار خواهد بود .