لوگو و هارمونی رنگ ها
ما لوگو ها را معمولا در رنگ های مختلفی میبینیم . رنگ ها معانی متفاوتی را به ما انتقال میدهند . انتخاب رنگ یکی از مهمترین مراحل طراحی میباشد . هر رنگ یک سیگنال خاص را به مغز ما ارسال میکند . از طرفی رنگ ها باعث میشوند یک لوگو بهتر در ذهن تداعی شود . ما نیز باید از این خصوصیت استفاده کنیم و لوگویمان را در قالب یک پالت رنگی معنا دار و در عین حال به یاد ماندنی مطرح کنیم . لذا به بررسی مقوله لوگو و هارمونی رنگ ها میپردازیم .
انتخاب رنگ مناسب برای لوگو به طور اتفاقی و تصادفی و حتی سلیقه ای امکان پذیر نیست . بلکه بایستی توجیه علمی و روانشناسی داشته باشد . انتخاب رنگ مناسب باعث میشود ما بتوانیم نقاط قوت و پارامتر های مثبت کسب و کار خود را بهتر به نمایش بگذاریم . مشتریان نیز با دیدن رنگ های خاص بهتر جذب لوگو میشوند . یک رنگ ممکن است احساس خطر یا انتقامجوئی را به مخاطبان القاء کند و رنگی دیگر احساس امنیت و آرامش را . رنگی احساس هیجان یا اشتها را بر انگیزد و رنگی دیگر نشان اعتماد یا جدیت باشد .
لوگو و معانی پنهان رنگ ها
سفید ، سیاه ، خاکستری
معمولا لوگوهای زیادی را دیده ایم که به رنگ سیاه یا سفید هستند . بعضی نیز خاکستری میباشند . رنگ سیاه به معنی لوکس و شیک بودن است . قدرت و جاودانگی را نیز تداعی میکند . رنگ سفید پاکیزگی و بی آلایشی و همینطور سادگی را به مخاطب میرساند . منتها برای دیده شدن باید بر روی زمینه ای رنگی قرار گیرد . معمولا بهتر است که این زمینه مشکی باشد . از رنگ خاکستری برای القای پیچیدگی و راز آلودگی استفاده میشود .
قرمز ، زرد ، نارنجی
رنگ قرمز اولین پیامی که میرساند شور و هیجان است . همینطور برای تحریک میل اشتها و در مرحله بعد برای اعلام خطر و بعد از آن ایجاد حس گرما و حرارت مورد استفاده قرار میگیرد . قرمز یک رنگ بسیار گرم است و برای جلب توجه کاربرد خیلی زیادی دارد .
رنگ زرد نیز قدرت جذب بالایی دارد . دارای انرژی زیادی است و طلوع آفتاب را تداعی میکند . رنگ نارنجی خصوصیات بینابین قرمز و زرد را داراست . نظر ها را به خود معطوف میکند و هیجان و شوق را منتقل میکند .
آبی ، سبز ، بنفش
رنگ آبی حس آرامش همراه با اعتماد و امنیت را به همراه دارد . لذا مناسب برای سازمان های سرمایه گذاری و اعتباری است . آبی برای طراحی لوگو در حوزه وسیعی از کسب و کار ها مورد استفاده قرار میگیرد . برای همین جزء اولین انتخاب ها در طراحی لوگو به حساب می آید . به وسیله این رنگ می توان احساس پاکیزگی و تمیزی را به خوبی انتقال داد . تقریبا تمام آب های معدنی از رنگ آبی برای طراحی لیبل و لوگوی خود استفاده میکنند که القاء کننده خنکی و گوارائی میباشد . این رنگ یادآور آرامش و صافی آسمان و دریا است . ضمنا برای استفاده در محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده که با تمیزی و پاکی سر و کار دارند نیز خیلی مناسب است .
رنگ سبز نمادی از طبیعت و رویش است . لذا بر روی لوگوی سازمان های مدافع محیط زیست و آنها که با طبیعت سر و کار دارند زیاد دیده میشود . شرکت های تولیدی کشت و صنعت و محصولات کشاورزی و غذایی نیز تمایل زیادی به استفاده از این رنگ دارند . البته رنگ سبز برای حوزه تکنولوژی و دیجیتال نیز کاربرد دارد .
بنفش رنگی لوکس و سلطنتی است و در مواردی همچون تکنولوژی و حسابداری و مالی و همین طور محصولات مربوط به سلامت و جوانی مورد استفاده فراوان دارد . رنگ بنفش با مال و ثروت گره خورده و با شرکت های تولید محصولات گران قیمت و فانتزی مناسبت دارد .
لوگوی ما چه رنگی باشد ؟
البته مواردی که در مورد کاربرد رنگ ها ذکر شد به طور کامل و برای همیشه قطعیت ندارد . بلکه از نقطه نظر علمی و روانشناسی تا حدود زیادی ثابت شده و کاربردشان مورد تایید قرار گرفته است . از آنجائی که تأثیر رنگ ها در برندینگ و طراحی لوگو غیر قابل انکار است ، لذا ارزش دارد که هنگام طراحی لوگو از این فاکتور مهم به بهترین نحو الگو برداری کرد .
و سخن آخر این که اصل سادگی در طراحی لوگو حکم میکند که بهتر و مناسبتر است که لوگو به صورت تک رنگ طراحی شود . اغلب لوگوهای موفق دنیا فقط یک رنگ دارند و رتبه بعدی متعلق به لوگوهای دو رنگ میباشد . در لوگوهای دو رنگ نیز اولویت با آنان است که قابلیت تک رنگ شدن را داشته باشند . یعنی وقتی به صورت تک رنگ چاپ میشوند ، طرح کلی مخدوش و نامفهوم نشود و باز هم مفهوم را برسانند .
ضمنا در طراحی لوگو برای تأثیر گذاری مناسب مؤلفه رنگ ، بایستی ارتباطی صحیح و منطقی بین آن و سایر مؤلفه های موجود در لوگو از قبیل تصاویر و اشکال و فونت ها برقرار کنیم تا بهتر بتوانیم به خروجی دلخواهمان که یک لوگوی خوب و قدرتمند است دست پیدا کنیم .